چشم انسان به محدوده دینامیکی چشمگیر دست می یابد و به طور خودکار برای شرایط نوری تنظیم می شود تا بتوانیم در نور بسیار روشن و همچنین در مکان های تاریک ببینیم.
متأسفانه دوربین های دیجیتال چندان هوشمندانه نیستند. آنها صحنه را همانطور که می بینند، در محدوده محدودیت های خود ضبط می کنند. به همین دلیل است که در شرایط نوری دشوار، باید تراز سفیدی را برای اطمینان از نتیجه دلخواه خود تنظیم کنیم. همچنین به همین دلیل است که گاهی اوقات باید دمای رنگ نوری که به صحنه میافتد را به دوربین بگوییم.
وایت بالانس wb :
چشم و مغز با هم می توانند رنگ ها را تصحیح کنند تا مثلاً یک تکه کاغذ سفید بدون توجه به نور محیط سفید در نظر گرفته شود.
این یعنی چی؟ به زبان ساده، نور از سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی تشکیل شده است.
در تئوری، شدت هر سه یکسان باعث تولید نور سفید می شود، اما در عمل این رنگ ها به نسبت های متفاوتی در نور منابع مختلف وجود دارند.
وایت بالانس کمرایز ؟
البته نور طبیعی نیز با توجه به شرایط تغییر می کند، به طوری که رنگ ها در غروب آفتاب گرم تر (قرمز تر) و در ظهر سردتر (آبی تر) به نظر می رسند. این نسبت متفاوت رنگها را میتوان به صورت دمای رنگ بیان کرد که در مقیاس کلوین اندازهگیری میشود.
دمای رنگ نوری که روی صحنه می افتد بر نحوه دیدن رنگ ها توسط دوربین تأثیر می گذارد و برخلاف مغز ما، به طور خودکار آن را تصحیح نمی کند.
زیرا این کار را قادر میسازد. شما می توانید تصاویری را که می گیرید به درستی ارزیابی کنید.
وایت بالانس خودکار :
می توانید از این تنظیم به عنوان پیش فرض در اکثر شرایط روشنایی ساده استفاده کنید. Auto White Balance با ارزیابی صحنه و تعیین مناسب ترین نقطه سفید در آن کار می کند. اگر دمای رنگ نور محیط در محدوده 3000 تا 7000 کلوین باشد، تنظیم به خوبی کار می کند.
با این حال، اگر یک رنگ فراوان در تصویر وجود داشته باشد، یا اگر رنگ سفید واقعی برای استفاده از متر به عنوان مرجع وجود نداشته باشد، سیستم را می توان فریب داد و در نتیجه تصویری با رنگ آمیزی ایجاد می شود.
در سال 2016، Canon دو نسخه Auto White Balance را معرفی کرد: اولویت محیطی و اولویت سفید. اولویت محیطی پیشفرض است و روش AWB در دوربینهای قبلی کانن استفاده میشود.
زمانی مفید است که بخواهید کمی از گرمای نور مصنوعی را حفظ کنید. با این حال، در حالت اولویت سفید، دوربین تلاش میکند تا هر رنگ گرمی را از تصویر حذف کند تا سفیدیها سفید خالص باشند.
نور روز :
اگر در آفتاب روشن عکاسی می کنید از این تنظیم استفاده کنید. این برای دمای رنگ حدود 5200K طراحی شده است با این حال، حتی اگر به ندرت در ظهر عکاسی میکنید، این تنظیم در بیشتر ساعات روز به خوبی کار میکند.
سایه :
اگرچه ما مناطق سایهدار را سردتر (آبیتر) توصیف میکنیم،
اما نحوه عملکرد مقیاس کلوین به این معنی است که دمای رنگ در واقع بالاتر است، معمولاً حدود 7000 کلوین. این تنظیم بیشتر برای مناطق با سایه ملایم مناسب است تا سایه های بسیار سنگین.
فضای ابری :
با این کار دمای رنگ حدود 6000 کلوین تنظیم می شود.
بهتر است در روزهایی استفاده شود که خورشید پشت ابرها قرار دارد و نوری بسیار یکنواخت و پراکنده ایجاد می کند اما کمی گرمتر از سایه است.
تنگستن :
اولین مورد از تنظیمات نور مصنوعی، دمای رنگی در حدود 3200 کلوین را در نظر می گیرد و برای اکثر لامپ های تنگستن که معمولاً نور مایل به زرد ساطع می کنند، مناسب است.
فلورسنت:
دومین تنظیم نور مصنوعی برای حدود 4000K تنظیم شده است، دمای رنگ تقریبی چراغ های فلورسنت.
مشکل لامپ های فلورسنت این است که انواع مختلفی وجود دارد که هر کدام دمای رنگ متفاوتی دارند و همچنین با گذشت زمان تغییر می کنند و به تدریج دمای رنگ نوری که ساطع می کنند تغییر می کنند، بنابراین این تنظیم ممکن است در همه موارد نتایج کاملی به همراه نداشته باشد.
نورهای فلورسنت نیز طیفی منقطع با قلههایی در محدوده وسیعی از خود ساطع میکنند. ویژگی تشخیص سوسو زدن Canon در برخی از دوربین های EOS برای رفع این مشکل موجود است.
فلش :
برای استفاده با فلاش داخلی یا Speedlites. فلاش یک نور بسیار سفید با دمای رنگ حدود 6000 کلوین است، اگرچه اگر از Speedlite با عملکرد انتقال رنگ استفاده می کنید، ممکن است این نور به خوبی تنظیم شود